“QUEIXAL EDICIONS” -Una proposta nova i engrescadora-

Fa cinc anys em van demanar un article breu per a la desapareguda revista “Educación y Biblioteca”. Aquell número reflexionava sobre el món de l’autoedició i de les petites editorials, creades per artistes joves o col·lectius d’il·lustradors. El meu article feia esmentava un grup d’il·lustradors, tots ells alumnes a les classes d’il·lustració que jo coordino a l’Escola de la Dona de la Diputació de Barcelona, que treballaven l’autoedició.

Tots aquests joves compartien la necessitat de gestionar els seus propis treballs i la il·lusió per presentar un univers personal fora de convencions, com trobem encara en algunes editorials tradicionals. Parlava de Liliana Infante Villa i Zoel Forniés Matías amb el segell propi “Ediciones Personales Caballito del Diablo”, d’Elisa Munsó i la seva petita editorial “Miscelánea”,  i d’altres com Elisa Pellacani, Maria Tarragó, Roberta Bridda i Maite Gurrutxaga.

Al 2008, no era tan fàcil parlar sobre l’autoedició. Fer-ho en aquells moments, ens remetia, inevitablement, a les petites empreses que proposaven la impressió d'un text en format llibre, amb una tripa ben cosida i tapes de cartró, però sense criteris ni coneixements suficients d'edició ni, sovint, de qualitat. Per aquest motiu, en circuits literaris poc exigents entenien l’autoedició com l'única sortida possible per a molts textos que les editorials convencionals haurien rebutjat.

Al 2013 podem afirmar, malgrat la crisi en molts àmbits, que aquest raonament de fa cinc anys ha donat la volta i ara mateix hem canviat totalment la percepció dels llibres autoeditats.

Nous col·lectius d’il·lustradors, dissenyadors o artistes plàstics, tenen la possibilitat de mostrar les seves propostes en el marc d’una petita fira o a botigues especialitzades.

A més a més, existeix  un públic considerablement nombrós interessat en descobrir tot aquest món de les petites editorials i en donar suport a aquestes iniciatives.

L’any passat, dues noies amb estudis d’humanitats i dos nois especialitzats en disseny gràfic i il·lustració es van unir per tal d’iniciar un projecte editorial i amb el propòsit de difondre una col·lecció d’àlbums il·lustrats fets amb tècniques tradicionals, amb paper reciclat i tintes naturals creades per ells mateixos.

Els quatre comparteixen coneixements en tècniques d’impressió i un gran interès per fer una aportació al món de l’àlbum il·lustrat, amb projectes educatius, llibres creats de forma manual i, sobretot, buscant una sostenibilitat i un mínim impacte am el medi ambient.Els “Queixal” són, Karo Kunde, Jèsica Pla, Jan Barceló i Ferran Durà i tenen el seu taller de producció a Banyoles. Jan Barceló és alumne d’il·lustració a l’Escola de la Dona.

Aquets dies he estat xerrant amb els quatre.

- Amb  l'aparició del llibre electrònic, penseu que la lectura sobre el llibre imprès és imprescindible encara?

Creiem que els llibres impresos tenen un valor intrínsec que el llibre electrònic no pot substituir. Especialment en el gènere de l'àlbum il·lustrat, llibres que conviden a una lectura repetida, és insubstituïble el joc de girar les pàgines i de comparar il·lustracions.

Ens semblava important deixar testimoni dels valors i característiques  especials i únics del llibre imprès, com utilitzar papers amb relleu que donen un tacte agradable o tintes a base de terra que impregnen les imatges amb la brillantor natural dels minerals, cuidar les cobertes i la tripa amb els plecs cosits de manera tradicional i a mà...

Crear un llibre de forma artesanal té un valor únic. Cada llibre ha passat un mínim de 200 vegades per les nostres mans abans d'arribar al client (per tallar paper, estampar, controlar la qualitat, plegar, cosir, etc.).

Hem viscut cada pas amb un amor i una dedicació especial, procurant la màxima qualitat final. Això fa que cada llibre sigui diferent i únic. Aquesta vivència en canvi, no és pot sentir en la versió digital.

-D’on surt aquesta idea de crear una petita editorial, amb tècniques d’impressió tradicional i enquadernació feta a mà?

Som dues noies que vam estudiar humanitats i estàvem donant voltes a la idea de crear un projecte editorial, dedicat a l'àlbum il·lustrat. Ens interessava que fos viable dintre de la situació sociocultural i que resultés econòmic, considerant el moment en què ens trobem actualment a Catalunya. Per altra banda, era important assegurar una producció respectuosa amb al medi ambient.

La forma ideal de realitzar el nostre projecte la vam identificar plenament amb la proposta de Jan i Ferran. Ells han estudiat disseny gràfic i il·lustració i ens van parlar de la idea de crear llibres amb una producció artesanal.

Evidentment ens uneix la gran passió pel gènere de l'àlbum il·lustrat i vam trobar en la varietat de les nostres formacions i experiències laborals una base complementaria pel nostre projecte. Vam pensar que una persona pot ser molt bona en la gestió i una altra en l'enquadernació, però el producte final requereix de totes aquestes tasques i per això va ser una idea de grup.

Ara, gairebé tots els processos es realitzen al mateix lloc i directament per nosaltres quatre, aprofitant el màxim els materials bàsics (pintura creada a partir de terres naturals) i reciclant tot el possible (sobre tot en quant a la infraestructura, maquinaria, material, eines...).

-Parleu de la possibilitat de treballar en dues direccions, per una banda la creació d'àlbums il·lustrats i per altra l'ensenyança de la lectura de la imatge. Vivint a Catalunya on hi ha realment una sòlida tradició d’escoles d’il·lustració, penseu que hi ha encara la necessitat d’educar per la lectura d’imatges i per la narrativa visual?

Reconeixem la tradició d'escoles d'il·lustració a Catalunya, però pensem que la formació en la lectura d'imatges i la narrativa visual no arriba, encara, a totes les escoles de primària ni a totes les cases amb nens. Creiem que avui en dia hi ha molta influència visual (molt majoritària), però encara es dóna més importància a altres disciplines en el món de l'ensenyament.

Per altra banda creiem que pot ser força interessant presentar el gènere de l’àlbum il·lustrat als pares com a eina educativa, o bé per tractar temes d’impacte social (malalties, mort, discapacitats, etc.), com utilitzar-ho en l’aprenentatge d’idiomes (àlbums en anglès, alemany...), o bé com a joguina o distracció que convida a compartir –ho entre amics, pares i fills, avis i nets...

-Parleu-nos del primer llibre “El petit Zoo”. Quins valors intenteu transmetre?

Per nosaltres és important editar llibres que tinguin un valor per a diferents franges d'edat. Abans parlàvem de la lectura compartida entre pares i fills. Creiem que un llibre ha d'aportar valors culturals i també entretenir  a petits i grans.

El petit Zoo primer sembla ser un llibre que ofereix una mena de joc d’endevinalles per als més menuts. Qui són els animals que es presenten? A qui pertany aquesta petjada? Que fa cada animal? ...

Finalment és un llibre que entreté i també proposa relacions lògiques i actituds bàsiques per la descoberta i coneixement del món real (el mico menja un plàtan, la girafa té el coll llarg, etc.).

Una segona lectura  pensada per als més grans (i aquí en realitat no hi ha ni mínim ni màxim d'edat) proposa la reflexió sobre el fet de ser un mateix, el poder aprendre dels altres o, a vegades, haver de ficar-se en el lloc d’un altra persona. Es tracta de fer coses de diferents maneres, provar el que calgui, aprendre més i més i compartir diferents  formes d’actuar (el mico menja un plàtan, la girafa té el coll llarg). Però mai s’ha de perdre la pròpia identitat, val la pena mantenir-la, fer-la créixer amb l’aprenentatge i gaudir molt d’un mateix.

- “El petit Zoo” és un llibre imprès amb serigrafia, paper reciclat i tintes naturals fetes per vosaltres mateixos. Per què aquest interès en fer un llibre artesanal i amb un criteri de sostenibilitat?

Amb el nostre projecte volem proposar una ruptura amb la producció industrialitzada i capitalista que predomina actualment. Ni pretenem tenir grans estocs, ni volem produir un llibre cada mes, ni haver de fer la impressió i enquadernació des de llocs tan llunyans com la Xina.

El fet d'utilitzar productes propers de l'entorn on vivim i auto-produir el màxim de materials ens dóna la possibilitat de deslligar-nos de les cadenes de producció de l’actual i proper món capitalista. Considerem que aquests són els recursos accessibles per a nosaltres i són els que més bé representen el nostre entorn.

També hi influeix clarament el fet de viure i treballar en una masia al Pla de l'Estany, un lloc envoltat de boscos i camps. Un espai natural que ens estimem molt i que volem preservar el màxim possible. Teníem clar que el nostre projecte havia de tenir el mínim impacte en el nostre entorn. Com ja hem dit anteriorment, la producció artesanal va resultar la més idònia!

-Recordo també el projecte de la cooperativa-editorial de Leipzig, "Freundeskreis Buchkinder i. V. "que realitza llibres amb tècniques de gravat pla, enquadernació artesanal i la intervenció directa dels nens en tot el procés de creació d’un llibre. Karo, hi ha alguna cosa de la cultura alemanya en aquesta manera d’imprimir llibres recuperant tècniques d’impressió tradicional i aquesta cura per respectar el medi ambient?

Evidentment puc dir que la meva educació alemanya va implantar en mi un gran amor pel medi i la convicció d'haver de respectar-lo i tenir-ne cura. Puc considerar-me afortunada d'haver trobat tres companys catalans que coincideixen totalment en aquest valor i que no ha estat mai tema de dubte.

Considerem que el projecte que presentem té segurament més proximitat amb projectes del nord d'Europa, precisament pels valors de la feina artesana i la sostenibilitat.

Així podem dir que compartim força la filosofia productiva del "Freundeskreis Buchkinder i.V." com la  crear llibres a partir d’un grup de gent, fer-los sense pressa, de forma tradicional i amb molta cura pel material i l’ofici.

En la nostra recerca de projectes amb finalitats semblants hem trobat iniciatives força interessants arreu del món. Sobre tot l'editorial de la Índia Tara books, que, com nosaltres, utilitzen la serigrafia i enquadernació manual com a tècniques de producció, ha estat un gran exemple i influencia per nosaltres.

-Vosaltres compartiu tot el procés de creació i producció, però qui dibuixa o qui imprimeix o qui ha pensat amb la sostenibilitat? Teniu un ideari per tal de compartir tot aquest procés de creació?

Durant tot l’any de producció han estat essencials les trobades intensives on avançàvem gran part de feina, tant la creativa com la productiva. Tots hem lliurat storyboards a partir de l’historia que Karo va escriure. A partir d’aquí, en Jan va fer les il·lustracions, que van ser revisades conjuntament.

Jan i Ferran van ensenyar les tècniques de serigrafia i enquadernació, Jèssica i Karo ensenyem a gestionar projectes culturals. Hem compartit tots aquests processos, però també cadascú s'ha desenvolupat en la seva especialitat i en l'àmbit on tenia més coneixement. Malgrat això, ens hem trobat que l'"alumne" podia tenir més traç que el seu "mestre" i acabava dedicant-se a aquest procés productiu.

Aquest últim any ens ha servit també per crear un ideari a partir de les experiències que estàvem fent paral·lelament als processos productius i de creació de l'àlbum. En una primera trobada hem definit la base del projecte, i sempre hem mantingut un espai per al col·loqui i per repassar conjuntament la creació teòrica del nostre objectiu.

Ens agrada poder decidir sobre la marxa i obrir-nos a noves idees!

-I ara, toca presentar-vos en públic i, sobretot presentar  “El petit Zoo”. Teniu alguns actes previstos per a les properes setmanes?


Pels pròxims mesos tenim previst participar amb una parada en el 6è. Festival del llibre d’artista i la petita edició, que es celebra al Centre Cívic Pati Llimona del 18 al 23 d'abril i al mes de maig farem les presentacions  a la 13ena Fira de literatura infantil i juvenil de Saarbrücken (Alemanya). Les dates són del 23 al 26 de maig.

A més a més presentarem el projecte “Queixal-edicions” i el nostre primer llibre “El Petit Zoo” a la llibreria l'Altell de Banyoles durant el mes de juny  i també participem a la 2ª Fira del llibre vell de Banyoles.

Bé aquesta ha estat la xerrada amb  Karo, Jèsica, Ferran i Jan.


Personalment, des del 2001, participo al saló del Llibre Infantil i Juvenil a Saarbrücken (Alemanya). Aquest any i el proper mes de maig, Karo Kunde, Ferran Durà i Jan Barceló m’acompanyaran a la ciutat alemanya per presentar els seu projecte editorial ”Queixal edicions”, el primer llibre “El petit Zoo” i fer algunes xerrades sobre l’autoedició.

Esperem que serà l’inici d’una nova proposta editorial feta amb molt de talent i amb tota l’estima per fer les coses des d’una mirada professional i entusiasta.

Molta sort i força per seguir avançant amb aquesta iniciativa vostra, del tot necessària!





1 comentarios :

Molt bon article! Felicitats!
Joan

Publica un comentari a l'entrada