Al replà, també és Nadal!

Al replà, tenim una tradició molt arrelada. Posar l'arbre, que durant tot l'any tenim a l'àtic, a la porteria, però en lloc de boles, hi posem llibres, algunes garlandes i una estrella fugissera al capdamunt. Tu l'has vist? Deu haver fugit. Els llibres, però, encara hi són... 
Bones festes i millors lectures.
1r 1a
SAMSON, Gideon. Els meus trucs per sobreviure a la classe de natació. Il·lustr. Anke Kuhl. Barcelona: Takatuka, 2016. 15€

El títol d’aquesta història ja ens dóna una pista d’allò que ens trobarem un cop obrim el llibre. Gied, protagonista i narrador, odia nedar. Les classes de natació són els dijous però el dilluns, en Gied, ja comença a trobar-se malament. Són un veritable malson, un suplici.
Heus aquí un llibre que parla d’obsessions, de supersticions i dels trucs que, qui més qui menys, inventem per a fer front a les nostres pors més íntimes.

GOING, K.L. Xaval gras es menja el món. Trad. Albert Torrescasana. Barcelona: Edicions de 1984, 2016. 18€

En Troy Billings té 17 anys i 134 quilos. Un diumenge, fart de ser la riota de tothom, es planta a peu de metro i es planteja seriosament llançar-se a la via. Però entra a escena en Curt , una llegenda de l’institut, un sense sostre, un geni de la guitarra i del punk rock.
Un nano que, no només salvarà el Troy del suïcidi, sinó que donarà sentit a la seva vida, omplint-la d’amistat i de molt bona música.
El llibre de Xaval gras apareixia en una de les llistes que escrivia el protagonista de la molt recomanable novel·la Diari del tot verídic d’un indi a mitja jornada (Edicions de 1984, 2014). Serveixi això com a segell de garantia.

CASTAGNOLI, Anna. La pajarera de oro. Il·lustr. Carll Cneut. Albolote: Barbara Fiore, 2016. 24€

La història de Castagnoli, que té un plantejament proper al conte popular, ens parla d'una jove princesa, capritxosa i prepotent, que s’entossudeix a aconseguir els ocells més estranys d’arreu del món. Cada nova petició és rebuda amb horror pels seus servents, que saben el final funest que els espera si no aconsegueixen trobar-los.
Més enllà del text, però, cal destacar per sobre de tot, el treball magistral d'il·lustració de Carll Cneut i l'edició tan cuidada de Barbara Fiore.



1n 2a
MITJONS, Joan. Animalari de carrer. Il·lustr. Júlio Aliau. Tarragona: Piscina, un petit oceà, 2016. 15 €

L'editorial Piscina, un petit oceà, presenta amb la seva habitual precisió i originalitat, un àlbum il·lustrat que té el format d’una capsa de CD i està imprès a dues tintes. I el curiós del cas és que va precedit d’un pròleg on l’autor explica l’origen del text –una notícia sobre la fugida d’uns animals d’un zoo de Georgia, a causa d’una tempesta i unes inundacions-, i en el fons, la filosofia que vertebra les obres de l’editorial. L’il·lustrador Julio Aliau escampa tot de bèsties per la ciutat i per l'àlbum. Les seves il·lustracions es fan mirar pel seu minimalisme, però especialment pel seu simbolisme i el seu sentit metafòric. Una petita joia! 


GOUGH, Julian. Un conill menut i saberut. Il·lustr. Jim Field. Trad. Marta Salvadó. Barcelona: Baula, 2016. (Óssa i conill) 11€
Un conill menut i saberut és la primera entrega d'una col·lecció adreçada a primers lectors. D’aquesta, m'agrada el format de llibre de butxaca i l'enquadernació en cartoné. M’agrada també la combinació i coordinació de text i d’il·lustració que li donen l'aparença d'un extens àlbum il·lustrat. I també el contingut: dos animals, típics protagonistes d’històries per a infants, es fan la guitza fins que una adversitat els convertirá en amics.  M’agrada també el punt d’ironia que s’amaga rere una historia aparentment innocent. Amb ganes d’una nova entrega. 



BOMBARA, Paula. El mar i la serp. Trad. Bel Olid. Lleida: Pagès, 2016. (Nandibú Horitzons; 1) 10€

Quan Paula Bombara era petita, el seu pare va ser un dels primers desapareguts de la dictadura militar argentina, i la seva mare, detinguda en alguna ocasió. En tres parts, que equivalen a tres èpoques de la seva infantesa, narra escenes o fragments del que va viure i de com ho va viure en aquella època. L’escriptura, que la va començar a elaborar quan tenia trenta anys, és entretallada, gairebé oral. Té més de monòleg, de pensament d’una nena que, de descripció, però comunica, de manera poética, l’impacte del moment i arriba al cor amb tota la força i sinceritat del món. 


SERENA, Marc; BAYER, Edu. Microcatalunya: un viatge pels pobles més petits. La Bisbal d'Empordà: Sidillà, 2016. 23,50€


Llibres al replà és un blog de literatura infantil i juvenil, i Microcatalunya no és un llibre per a infants i joves, però, en canvi, pot esdevenir un excel·lent banc de recursos i idees per a qualsevol creador o prescriptor, alhora que fa un retrat excel·lent de la vida de poble al nostre país a l'actualitat. Durant set mesos, el periodista Marc Serena i el fotògraf Edu Bayer van recórrer diversos pobles de menys de 500 habitants, de tot Catalunya. De cadascun d’ells, en van recollir la història peculiar d’alguna o algunes persones: els set fills músics, l’home que llegia els boscos, la dona que no havia vist el mar...

2n 1a

CASTAÑO MESA, Samuel. El tiempo de mi casa. Medellín: Tragaluz, 2016

Des de Colombia ens arriba el darrer llibre del jove il·lustrador Samuel Castaño. L’il·lustrador colombià presenta un tema emotiu amb unes il·lustracions plenes de simbolisme on recupera algunes de les fotografíes que retalla i guarda de tant en tant, i un treball delicat de llapis. Una història que ens parla de l’absència d’algú que estimes i la sensació d’aturar-se el temps en un moment d’enyor. Un llibre que Samuel ha dibuixat i també ha escrit a partir de la mort del seu avi.
Tragaluz editores és una petita editorial de Medellín que presenta una bona col·lecció de llibres al gust d’un públic exigent, amb una treball d’edició molt acurat i amb tota l’atenció posada en cada detall de cadascún dels nous títols que, any rere any, proposa des de l’any 2005. El tiempo de mi casa, es pot sol·licitar a llibreries especialitzades que us el faran arribar en un parell de setmanes.

APARICIO CATALÀ, Anna. Aigua. Barcelona: Babulinka Books, 2016. 15 €


Què passaria si no deixa de ploure en un poblet molt petit al bell mig d’una vall? Aquest és el plantejament del nou llibre de la il·lustradora de Taradell Anna Aparicio, per parlar-nos de l’amistat, de la companyia i de la importància de la cooperació entre les persones per resoldre conflictes.
L’Anna dibuixa a llapis i afegeix el color amb ordinador per oferir unes imatges molt ben composades, amb una gamma de color molt personal i ben definida que ens endinsa a l’espai natural on s’explica la història dels cinc, o sis, amics, que han de resoldre conjuntament un petit problema que segurament canviarà la seva vida.
Babulinka Books és un projecte editorial que pretén submergir petits i grans en l’educació emocional i el creixement interior, com explica la mateixa editorial a les guardes del llibre.


En aquest nou títol ho aconsegueix sense alliçonar-nos, i amb una proposta molt fresca de qualitat, i narrativament molt engrescadora, de l’Anna Aparicio.









2n 2a
 MANSO, Anna. Allò de l’avi. Barcelona: Cruïlla, 2016. Premi Gran Angular 2016. 8,85€

Allò de l’avi és un llibre de punyent actualitat, una manera d’endinsar els joves lectors en les trames obscures de la corrupció. Tot comença quan en Salva, fill d’una de les famílies de més renom i influents a Barcelona, la seva vida fa un gir de 180º motivat per les investigacions que pesen sobre la seva família i, molt especialment, sobre el seu avi. La literatura juvenil ha tractat multitud de temes, però Manso obre un ou forat en la que mai hi havíem pouat. Bona feina, feta amb rigor i que accelera en la seva presentació a mesura que s’acosta el dilema final. Que faríeu vosaltres en el lloc d’en Salva? Segur?

MACIP, Salvador; RUIZ GARZÓN, Ricard. Herba negra. Barcelona: Fanbooks, 2016. Premi Ramon Muntaner 2016. 13,95€

Recollint el millor de Lovecraft o de John Wyndham –aquest darrer autor del magnífic El dia dels trífids- la parella Macip-Ruiz Garzón ens presenten un thriller trepidant a l’entorn d’una secta que vol iniciar una nova era de la mà d’una nova espècie de planta que ho està envaint tot. La lluita, descoberta i recolzada per una colla de joves intrèpids, ens portarà des de Barcelona als Pirineus. Una novel·la trepidant, amb un punt fantàstic i angoixant, que ens farà mirar-nos a partir d’ara algunes plantes aromàtiques amb uns altres ulls. 


I per a aquells que us agradi una dolça història sobre el que vol dir estimar els llibres, res millor que aquest relat sobre la relació entre una nena i un impressor de l'antiga escola que, amb la voluntat de transmetre la seva feina, la pren com a deixeble. No en podem entendre el títol (si no sabem japonès), però les imatges d'un París tardoral il·luminades per suaus traços d'aquarel·la confegeixen una màgia especial a aquest àlbum. Si el trobeu, sigui on sigui del món, mireu-lo i de ben segur que en quedareu enamorats. 


3r 1a

GUÉRIF, Andy. 1 et 1 font 3, París: Palette, 2013. 16,90€

Andy Guérif és autor de llibres que apropen l’art als lectors més joves: sol trobar un fil conductor senzill però molt efectiu que serveix per a enllaçar amb enginy creacions sovint molt diferents. Fa un any recomanàvem Le code de l’art, títol en què relaciona obres de qualsevol època amb icones actuals de tota mena (senyals de trànsit, símbols del lavabo d’homes i de dones, del restaurant, etc.). En 1 et 1 font 3, el vincle és més sofisticat, no sempre irònic: es tracta de fusionar —de sumar, com proposa el títol— pintures, escultures o instal·lacions de tal manera que el resultat siga una altra obra, també existent però que, d’alguna manera, conjugue característiques de les dues primeres; la major part de les combinacions són realment sorprenents i ben trobades, amb un impactant efecte visual. Des d’àmfores datades més de 650 anys abans de Crist fins a obres del segle XXI (Ai Weiwei, Vik Muniz o Urs Fischer, entre d’altres), Guérif proposa un recorregut molt particular per la història de l’art.


BALLART, Manel. Cada gra de raïm, Maçanet de la Selva: Gregal, 2016. 14€
Cada gra de raïm, premi Lazarillo de 2013 en la modalitat juvenil, és una novel·la de caire realista que conta un any en la vida d’alguns adolescents d’una població propera a Barcelona i que integra amb versemblança guspires de fantasia que romanen en el límit entre allò explicable i allò que és imaginat: sorolls i ombres estranyes la nit de Tots Sants o desitjos que es compleixen després de fregar una llàntia que s’assembla a la d’Aladí. L’argument, ben travat, se sustenta sobre una estructura prou original: quatre parts —les estacions de l’any— dividides en tres capítols, cadascun protagonitzat per un jove —Ferran, Pol (i Rut, la seua xicota) i Mateu, tots tres alumnes del mateix institut—, les vides dels quals es presenten de manera fragmentada: quatre moments, quatre anècdotes basten perquè aquests xavals cobren profunditat, perquè el lector perceba les modulacions i els plecs de les seues personalitats. Això, gràcies a un llenguatge net i a un to alhora tendre i irònic; un to, per cert, en les antípodes de l’espantosa coberta d’aquesta edició.


3r 2a

HOFFMANN, E. T. A. Trencanous i el rei del ratolins. Il•lustr. Maria Tarragó. Trad. Josep Palet. Barcelona: SD, 2016. (El Dodo Bobo) 22 €

Segurament és la primera vegada que es publica el Trencanous de Hoffmann en versió sencera, en català i il•lustrada. Només per això cal felicitar SD Edicions i agrair-li que a) aparegui pels volts de Nadal, que és una data idònia per llegir el relat i b) que hagin fet una edició tan acurada, elegant i completa. Cada pàgina és d’un color diferent; hi trobem moltes il•lustracions del text (algunes a doble pàgina) i dibuixos encapçalant i tancant cada capítol, i ens consta que hi va haver una relació estreta i fructífera entre el traductor, l’il•lustradora i l’editora. Des del tercer segona ens volem fixar en la feina de la Maria Tarragó, que possiblement realitza el millor treball de la seva ascendent carrera. Hi trobem els seus personatges característics (de línia neta, expressius, que beuen de la tradició del ninotaire català), però aquest cop ens sorprèn amb unes composicions agosarades que defugen sistemàticament la senzillesa a la qual ens tenia acostumats.

Dos elements nous passen a formar part dels seus dibuixos: d’una banda la incorporació de trames gràfiques, especialment als terres o murs dels espais, als vestits dels personatges i al mobiliari, però també a la representació de la natura en les comptades ocasions que situa els dibuixos en exteriors. D’altra banda, la interacció de molts personatges en actituds gens estàtiques (especialment en els episodis amb ratolins). Més que mai, descobrim la tendència de la il•lustradora a homenatjar els escenaris teatrals a la italiana (prosceni, bambolines, teló de fons) i que lliga molt bé amb les versions de dansa per a escena que s’han fet del conte original.


ALLARD, Alain. El dia d’anar i venir. Il•lustr. Mariona Cabassa. Trad. Josep Maria Jaumà. Barcelona: Fragmenta, 2016. (Petit Fragmenta) 13'90 €


La Mariona Cabassa va conèixer l’anglès Alain Allard com a professor de dansa i moviment. “Des d’aleshores”, diu la mateixa il•lustradora, “la dansa s’ha convertit en una part important de la meva vida. Amb la dansa, com amb el dibuix, exploro paisatges artístics i creatius, jugo, medito, somio...”, i exactament això és el que aconsegueix en aquest àlbum preciosista i dinàmic. La feina no era senzilla: sense trama, només amb personatges, paisatges, moviments i objectes, Cabassa havia de mostrar tot això que per a ella representa la dansa. Que és la vida, que la fa feliç, que repercuteix en tots els seus actes. Les formes i els colors llisquen, s’acompanyen (es coreografien); sense transicions brusques interactuen tots els fenòmens naturals, els quatre elements; es relacionen les persones, els animals i les plantes; fa fred, fa vent, fa calor, plou, neva. El món de la superfície i el món de sota terra; el mar, el cel... Hi ha referències a les arts plàstiques (Chagall) i la literatura (Lewis Carroll)... Tot es combina deliciosament en aquest gran tot que és sentir-se viu i habitar el planeta.


El text? Per a qui això escriu és sobrer (no seria el millor exemple d’àlbum il•lustrat: text i dibuix en perfecta sintaxi), i res especial aporta la guia de lectura que l’autor ha afegit al final (no me’n puc estar de comparar-ho amb les punyents, intel•lectuals i artístiques accions “accions/impressions” de la mai prou valorada Yoko Ono), però, creieu-me, és un plaer irresistible perdre’s en les il•lustracions consecutives d’aquest llibre, i quin millor moment per fer-ho que ara, a punt de començar les festes més entranyables de l’any i abans d’acomiadar-nos de vosaltres, amics del replà, fins després de festes. Bon Nadal!


1 comentarios :

Publica un comentari a l'entrada