La pàgina dreta és de tots!

Takatuka publica dels portuguesos Carvalho i Minhós un àlbum amb frontera

Llits extravagants per a viatjar

El «Libro de las camas» de Sylvia Plath il·lustrat per Quentin Blake

Kamishibais, narracions orals arreu

Milers d'anys d'oralitat en una tradició japonesa

Per Gràcia amb Rocío Bonilla

La il•lustradora conversa amb Ignasi Blanch

Dotar d'ànima... les coses!

Un grapat d'històries que giren al voltant de coses humanitzades

El jardí de les meravelles

Ekaré publica un àlbum de Thé Tjong-Khing inspirat en El Bosco

Per saber què és un àlbum res millor que un Van der Linden!


el álbum es un soporte
el álbum es un soporte sobre el que se inscriben las imágenes
el álbum es un soporte sobre el que se inscriben las imágenes y el texto
el álbum es un soporte sobre el que se inscriben las imágenes y el texto, caracterizado por la interacción entre texto e imágen
el álbum…

I així fins a memoritzar que:

el álbum es un soporte de expresión cuya unidad primordial es la doble página, sobre la que se inscriben, de manera interactiva, imágenes y texto, y que sigue una concatenación articulada página a página.

Sophie Van der Linden dixit!!!, beneïda per la mestra de mestres Teresa Duran qui va fer la traducció i adaptació del text d’aquest singular álbum[es] (Barcelona: Ekaré, 2015).

I aquesta joia va caure a les meves mans l’altre dia tot remenant per la biblioteca Mercè Rodoreda que, tot i no tenir sostre i un pi que creix ufanós, ben alimentat per la mescla de matèria orgànica i aigua provinent d’una canonada rebentada, al bell mig de la secció de viatges. I és que els magatzems de les biblioteques ens ofereixen al Dídac i a mi nombrosos tresors, com ja he remarcat altres vegades.
I per què m’he entestat a memoritzar el què és un àlbum?, potser algú es preguntarà. Doncs ni més ni menys que per deixar en la memòria col•lectiva d’aquest segon origen la importància de transmetre històries, d’acostar la lectura als més petits amb l’àlbum com a eina d’eficàcia demostrada.

álbum[es] resumeix en 28 pàgines, i mercès a una enginyosa successió d'imatges, el que molts hem maldat per definir. A partir d’ara ja no cal buscar més, no cal trencar-se les banyes intentant definir què coi és un àlbum il·lustrat. Ja ho tenim. De manera que a partir d’ara ja podem passar pantalla, o passar pàgina, i utilitzar les primeres les primeres vint-i-vuit pàgines d'aquest preciós llibre com la Bíblia que tot afeccionat a l'àlbum il·lustrat ha de memoritzar.

Sophie van der Linden (París, 1973), autèntic referent internacional de l'estudi i anàlisi de l'àlbum il·lustrat i, per extensió, de tota la literatura per a joves, perfectament acompanyada per Olivier Douzou, editor del prestigiós segell Éditions du Rouergue, ens ofereix una perla apta per a tota persona mínimament interessada en aquest nou gènere literari que tantes i tan grosses pàgines ocupa.
Estructurat en quatre grans blocs –un primer sense títol però que seria com un preàmbul, «Principios, funcionamiento y evoluciones»–, l'autora ens regala un manual bàsic per saber 



















el què –«Principios»–, 


el com –«Funcionamiento»– 



















i el quan –«Evoluciones»– 
de l'àlbum il·lustrat –fins a 148 pàgines!

I una coda d'Oliver Douzou que, al seu rotllo, ens fa la versió resumida del contingut i de la història de l’àlbum, com aquell petit divertimento que a voltes pot cloure una pel·lícula, més enllà dels crèdits. 

De ben segur que si fa temps que us moveu per aquest món hi haurà molts elements que potser us són coneguts, però la selecció de llibres presentats, la coherència en la presentació del contingut, la simplicitat i bellesa de la maquetació fan d'aquest títol un llibre que era necessari i que celebrem poder tenir a les nostres mans. És, sense cap mena de dubte, una guia perfecta per a persones que comencen i que volen conèixer de què va aquest món que a tants ens fascina tant. És per això, però, que els que sigueu experts no heu de buscar en aquest llibre el grau de tesi: gaudiu amb la seva lectura observant com algú ha estat capaç de recollir tant en tan poc i de forma tan simple.
No us les deixeu perdre, de debò.

Però per acabar res millor que cloure amb les dues darrers frases del llibre:

El blanco del álbum es, ciertamente, una luz directa a la salida, para lograr un objeto luminoso a la llegada. Hermosa (¿verdadera?) reflexión.

Passeu per La Roda!!!

Just abans Nadal, i en motiu del mercat de Nadal del llibre organitzat pel Club TR3SC i l’Abacus cooperativa a la fàbrica Estrella Damm del carrer Rosselló, vaig tenir l’ocasió de participar a la taula rodona d’il·lustració. Una taula formada per set il·lustradors, tots amb una trajectòria i un perfil força diferents. Érem Conrad Roset, Noemí Villamuza, Agustí Comotto, Cinta Vidal, Amaia Arrazola, Agustina Guerrero i jo mateix.
Els més joves estaven preocupats per com poder mantenir la feina al llarg dels anys, i la influència de les xarxes i el nombre de seguidors al nostre perfil digital. Els que portem més temps en el món de la il·lustració editorial, presentàvem un panorama no menys difícil, però més esperançador, potser pels anys de diferència i l’experiència acumulada.
En el torn de preguntes del públic, se’ns va demanar si no estaria bé poder treballar a mode de cooperativa i si això facilitaria el manteniment de les nostres propostes dins del món laboral. També hi havia diferents opinions, malgrat la majoria pensàvem que la nostra feina té un component molt gran de solitud i de treball individual. Personalment, em van venir al cap les diverses iniciatives que darrerament han anat sorgint a la ciutat de Barcelona i també en d’altres indrets de Catalunya.

Recordo l’any 2013, quan vam iniciar aquest bloc en forma d’escala de veïns ben avinguts. Des del 2n 1a vaig presentar la nova editorial Queixal Edicions, tres joves residents a Banyoles i amb una proposta realment nova, alternativa i molt diferent al món editorial convencional. Més endavant, vam presentar als lectores del bloc el taller El Diluvio Universal, situat al barri de Gràcia de Barcelona.


Aquest 2016 comencem amb una nova proposta plena de força i que segurament complauria l’espectador de la taula rodona del Mercat de Nadal del Llibre. La Roda al barri de Sants de Barcelona.
Parlo del taller
La Roda és un espai creatiu interdisciplinari, basat en la creació artesanal i que ofereix idees plenes d’enginy, emprant tècniques artesanes i tradicionals d’impressió com ara la serigrafia i presentant noves propostes d’il·lustració, disseny, fotografia i enquadernació.


Sis joves artistes s’han unit per treballar conjuntament i poder dur a bon port les seves propostes més personals compartint un mateix espai. Són Jan Barceló, Marta Lofi, Ferran Orta, Raúl Vélez, Eli Guasch i Berni Matas.

La Idea va sorgir de Jan Barceló i de Marta Lofi, que tenien manca d’espai al seu lloc de treball habitual. El seu estudi petit, només amb una taula i un prestatge, se’ls quedava molt reduït. Necessitaven un espai més gran, amb més equipament i més possibilitats tècniques per poder ampliar resultats i disposar de més aire. Junts havien viscut experiències en diferents tallers de creació artística a Holanda, a Rotterdam i Enschede. Es tractava de trobar solucions, i buscar la manera de resoldre alguns procediments necessaris per als meus objectius artístics, comenta en Jan. Per exemple com insolar una pantalla de serigrafia sense una isoladora o com imprimir una linòleum sense un tòrcul de gravat.

A Holanda van poder treballar en espais grans, ben organitzats i gestionats pels propis artistes. En Jan va aprendre a realitzar projectes més agosarats, malgrat la manca de recursos o infraestructura.

Així doncs, un espai col·lectiu i autogestionat creien que era el que més s’adaptaria a les necessitats que tenien, com els companys holandesos. Basant-se en aquesta idea i amb la companyia dels altres 4 membres, Ferran, Eli, Raúl i Berni, van crear un nou espai de creació a Barcelona. Així va néixer La Roda!

Tots ells venien de treballar amb pocs recursos però amb molts coneixement tècnics. El seu projecte es basa en entendre bé el funcionament de cada procediment i construir els recursos necessaris per a dur-lo a terme. Això és més important que disposar de molta maquinaria i equipaments costosos.

Estampen samarretes amb una màquina que s’han inventat i que han construït ells mateixos; fabriquen eines d’enquadernació per arrodonir els angles dels llibres o per plegar-los en acordió; investiguen sobre nous materials i busquen els recursos necessaris per imprimir en serigrafia amb tintes fabricades artesanalment.

La idea era crear una plataforma per a poder reflexionar conjuntament i proposar nous resultats en el camp de la il·lustració.

Al taller La Roda disposen d'espais de treball individuals i un taller de serigrafia i enquadernació que comparteixen. Desenvolupen projectes personals, col·laboren entre ells i fan propostes com a col·lectiu. En paraules del Jan, la Roda és un espai de tolerància i de cooperació artística.


Recentment, el Ferran i el Jan han creat el programa de la Festa major de Ribarroja d’Ebre. Es tracta d’una proposta novedosa que ha suposat una renovació dintre del món del disseny de programes de Festa major. El programa de Ribarroja sembla un llibre il·lustrat, mol ben dissenyat, amb una tipografia feta a mà i carregat d’il·lustracions de qualitat.



El dia de la inauguració de La Roda, tots sis van presentar una col·lecció de gravats impresos al mateix taller i exposats a la sala d’exposicions de la que disposen. També van mostrar una col·lecció tèxtil de samarretes i bosses impreses per ells i amb il·lustracions pròpies.


Actualment tots estan treballant en llibres auto editats, impresos amb serigrafia i enquadernats al taller. Paral·lelament, segueixen produint la seva col·lecció de llibretes amb il·lustracions, collages estampats i enquadernades a mà.


Unir esforços els ha permès disposar d’unes infraestructures que els donen moltes possibilitats: estan envoltats de maquinària per a serigrafia sobre tèxtil i paper, eines per enquadernar i auto editar els seus projectes, taller de costura, espais de treball individuals i comuns i, sobretot, el contacte amb persones especialitzades en diversos àmbits del món de la creació.

El taller té una trajectòria més aviat curta, un any, el suficient per construir-lo, equipar-lo i començar a experimentar. Poc a poc, han anat marcant el seu itinerari, però encara queden moltes iniciatives noves per generar i pretenen col·laborar amb artistes de Barcelona i d’altres ciutats. A Saarbrücken (Alemanya) està previst que al mes de maig, el Ferran , el Raúl i el Jan presentin una col·lecció de llibres creats al nou taller.

Hi ha una nova tendència de joves il·lustradors que recuperen el sentit de l’ofici i estan menys sotmesos a la pressió del món digital.
Passeu per La Roda i deixeu-vos emportar per la seva força i per la seva professionalitat. Ben segur que acabareu col·laborant amb alguns dels seus nous experiments artístics.
No us ho perdeu!!!
www.tallerlaroda.com

El taller La Roda el formen:
Jan Barceló, ilustració, enquadernació, serigrafia i disseny gràfic: http://www.janbarcelo.com
Marta Lofi, escultura, collage, serigrafia: http://martalofi.blogspot.com.es
Ferran Orta, ilustració i auto-edició: http://ferranorta.blogspot.com.es
Berni Matas, serigrafia, pintura i animació
Eli Guasch, fotografia, disseny editorial: http://www.elisendaguasch.com
Raúl Vélez, il·lustració: https://raulilustrado.wordpress.com